Stanisław Marceli Brejnak to niezwykle interesująca postać w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 26 kwietnia 1907 roku w Sosnowcu i przez całe swoje życie pozostawał związany z wojskiem oraz nowymi technologiami.
W trakcie swojej kariery pełnił funkcję podpułkownika oraz pilota obserwatora w Wojsku Polskim. Jego odwaga i poświęcenie zostały uhonorowane przyznaniem mu medalu Virtuti Militari, który jest jednym z najwyższych odznaczeń wojskowych w Polsce.
Brejnak był również znanym pilotem doświadczalnym, co czyniło go kluczową postacią w rozwoju polskiego lotnictwa wojskowego. Zmarł 29 marca 1974 roku w San Diego, pozostawiając po sobie bogate dziedzictwo, które inspiruje kolejne pokolenia.
Życiorys
Stanisław Brejnak był synem Jana i Walerii. W 1926 roku zakończył edukację, zdając maturę w Korpusie Kadetów nr 2, co otworzyło mu ścieżkę do dalszej kariery. Następnie wstąpił do Oficerskiej Szkoły Lotnictwa w Dęblinie, którą ukończył 15 sierpnia 1928 roku, osiągając 35. lokatę w II promocji OSL. W stopniu podporucznika-obserwatora został przydzielony do nowo powstałej 212 eskadry niszczycielskiej nocnej.
Rok później, w 1929 roku, rozpoczął kurs pilotażu w Dęblinie. Po jego ukończeniu trafił do 112 eskadry myśliwskiej. W kolejnych latach, w 1930 roku, rozpoczął studia na Politechnice Warszawskiej. Podczas nauki, w 1935 roku, uczestniczył w wyższym kursie pilotażu w Grudziądzu. W tym samego roku został mianowany kierownikiem Referatu Prób Zdatności Samolotów w Instytucie Technicznym Lotnictwa. Ukończył studia w 1936 roku, zdobywając dyplom inżyniera.
10 stycznia 1938 roku objął stanowisko dowódcy eskadry Samolotów Prototypowych w Samodzielnym Dywizjonie Doświadczalnym ITL. W swojej karierze zajmował się oblotem i badaniami nowych konstrukcji. W 1938 roku podczas testów rozbił samolot WZ-XII „Kogutek” na Okęciu. Po wybuchu II wojny światowej odpowiedzialny był za ewakuację sprzętu latającego ITL.
23 września 1939 roku przebył przez granicę rumuńską, a następnie przez Jugosławię i Włochy dotarł do Francji. 12 października dotarł do Paryża, ale już 16 grudnia 1939 roku znalazł się w Wielkiej Brytanii, gdzie wstąpił do Polskich Sił Powietrznych i otrzymał numer służbowy RAF 76609.
26 marca 1940 roku rozpoczął szkolenie na brytyjskim sprzęcie w 15 Operational Training Unit (OTU) w Redhill, a następnie kontynuował w 18 OTU w Hucknall i 24 OTU w Penrhos. Po zakończeniu szkolenia, 22 lipca 1940 roku, został przydzielony do dywizjonu 301, na stanowisko dowódcy eskadry A. W trakcie Bitwy o Wielką Brytanię odbył trzy loty bojowe. 21 września zaatakował barki desantowe w porcie Boulogne, a nalot powtórzył w nocy z 25 września. Dnia 12 października wykonał bombardowanie barek oraz statków w porcie Ostenda.
W nocy z 17 na 18 kwietnia 1941 roku był częścią pierwszego nalotu dywizjonu 301 na Berlin. 22 czerwca tego samego roku zakończył turę lotów bojowych i do listopada 1941 roku służył jako dowódca eskadry szkolnej w 18 OTU. 13 listopada 1941 roku objął dowództwo nad dywizjonem 307, lecz mimo entuzjazmu do latania, nie posiadał predyspozycji do bycia nocnym pilotem myśliwskim. Jerzy Damsz zaznaczał, że miał trudności z akomodacją wzroku.
25 lipca 1942 roku przekazał dowództwo dywizjonu 307 i przeszedł do Wydziału Wyszkolenia Lotniczego Inspektoratu Lotnictwa. Od kwietnia 1943 roku był słuchaczem Wyższej Szkoły Lotniczej. W lutym 1944 roku, jako absolwent, zajął stanowisko szefa Wydziału Lotniczego w sztabie Naczelnego Wodza. W styczniu 1945 roku pełnił rolę oficera łącznikowego w Maintenance Command, a 14 maja został polskim oficerem łącznikowym w sztabach 91 i 92 Grupy RAF.
Po wojnie, Brejnak zdecydował się na życie na emigracji i nie wrócił do Polski. W pierwszych latach pracował jako wykładowca mechaniki na Uniwersytecie Polskim w Londynie. W 1948 roku przeniósł się do USA, gdzie zajął się pracą w przemyśle lotniczym. Zmarł 29 marca 1974 roku w San Diego i został pochowany na Holy Cross Cemetery and Mausoleum.
Ordery i odznaczenia
Stanisław Brejnak w trakcie swojej służby wojskowej został
honorowo odznaczony za swoje osiągnięcia oraz zasługi.
Przykłady jego odznaczeń obejmują:
- srebrny krzyż Orderu Virtuti Militari,
- krzyż Walecznych – przyznany trzykrotnie,
- medal Lotniczy – otrzymany czterokrotnie,
- polowa odznaka pilota.
Przypisy
- Hodyra 2017, s. 29.
- Hodyra 2017, s. 13.
- Sojda, Śliżewski, Hodyra 2016, s. 638.
- Sojda, Śliżewski, Hodyra 2016, s. 629.
- Sojda, Śliżewski, Hodyra 2016, s. 627.
- Jędrzejewski 2014, s. 140.
- Jędrzejewski 2014, s. 139.
- Damsz 2009, s. 127.
- Krzystek 2012, s. 111.
- Płoszajski Cz. 2 1998, s. 79.
- Płoszajski Cz. 2 1998, s. 24.
- Król 1990, s. 209.
- Glass 1976, s. 115.
- Pawlak 1989, s. 57.
- Stanisław Brejnak. Niebieska Eskadra. [dostęp 28.12.2020 r.]
- Stanisław Brejnak. Lista Krzystka. [dostęp 28.12.2020 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Witold Jabłoński (podoficer) | Stanisław Józef Markiewicz | Julian Królikowski | Jan Tomaszewski (ur. 1 czerwca 1894) | Stanisław Kalabiński (1890–1941) | Ludwik Sobieraj | Ryszard Kowalski (cichociemny) | Antoni Zieliński (marynarz) | Wacław Stacherski | Kazimierz Szwajcowski | Tadeusz Ciemochowski | Czesław Łapiński (wojskowy) | Stanisław Hałaczkiewicz | Stanisław Śledź | Antoni Kiedrzyński | Wanda Gawryłow-Jankowska | Lucjan Tajchman | Jan Królikowski | Wojciech Korwin-Kossakowski | Zbigniew BabińskiOceń: Stanisław Brejnak